Home » Fiscaal » Onderneming starten » Bedrijfsruimte

Bedrijfsruimte


Als u gebruikmaakt van een ruimte om uw bedrijf of beroep te kunnen uitoefenen (bijvoorbeeld een winkelpand, werkplaats of een kantoor) moet u voor de belastingen met een aantal zaken rekening houden.

Het maakt bijvoorbeeld verschil of het om een huurpand gaat of om een pand dat uw eigendom is. Verder is het bij een eigen pand van belang hoe u dit gebruikt: uitsluitend voor uw onderneming of ook als eigen woning.

Werkruimte in uw woning

Gaat u een werkruimte gebruiken in uw woning? Soms zijn de kosten van die werkruimte of een kantoor aan huis aftrekbaar.

Kosten van een eigen pand dat u geheel als bedrijfsruimte gebruikt, kunt u aftrekken van de opbrengsten van uw onderneming. Tot deze kosten behoren onder meer:

  • de energiekosten, verzekeringskosten, schoonmaakkosten en dergelijke;
  • de inrichtingskosten, zoals vloerbedekking, behang, bureau(s) en kastruimte (over deze kosten moet u mogelijk afschrijven).


Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen.

Advies nodig?

Heeft u advies nodig over bepaalde regels in de ondernemerswereld, dan kunt u bij ons terecht met alle vragen. Voor een scherp tarief zorgen wij ervoor dat u geen zorgen meer hebt wat betreft de regels voor ondernemingen. Vraag geheel gratis een offerte aan en u krijgt binnen 24 uur reactie.